فیلم سینمایی ناهید 2020-03-27

فیلم ناهید

البته در بدترین این موارد، بردن احمد به پاسگاه و نشان دادن فیلمی به او که در آن ناهید در کنار مسعود حضور دارد، عجیب و غیرقابل باور است. آیدا پناهنده با اولین فیلم خود «ناهید» این روزها در بخش نوعی نگاه شصت و هشتمین جشنواره کن حضور دارد. ورایتی در مورد این فیلم ایرانی که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشته نقدی نوشته است که ویژگی‌های داستانی و تصویری ناهید اشاره داشته است.

بعد از مرگ مادر ناهید، خودش را بر آن تخت نشسته می‌بینیم و همزمان با نقل و انتقال مبل قرمز به همان خانه هم روبرو هستیم. گویی مبل دستاویزی و نمادی برای استقلال ناهید باشد و پرهیز او از دچار آمدن به سرنوشت شدنِ مادرِ خودش را نشان دهد. ناهید در اغلب دقایق فیلم این نکته را یادآوری می کند که بی آنکه علاقه ای به مسعود داشته باشد ، تنها به جهت تامین منابع مالی به ازدواج موقت مسعود رضایت داده است.

ساختار مثلثی این سه شخصیت اصلی با دو افزوده تکمیل می‌شود که فرزندانشان هستند و همین روایت فیلم را از حالت داستان عشق مثلث خارج می‌کند و به آن عمق می‌بخشد. در این میان امیررضا به رونوشتی از پدرش شباهت دارد، چون پسری است باهوش و جسور و مهربان، که در ضمن از مدرسه فرار می‌کند و قمار و خلاف کردن و کش رفتن پولهای مادرش را ناروا نمی‌بیند. او هم هیچ دوستی ندارد و مانند پدرش با پول ارتباطی تنش‌آفرین و مسئله‌زا دارد. وجه مشترک اصلی احمد و ناهید آن است که دروغگو هستند و این عیب به امیررضا نیز نشت کرده است و او نیز مدام دروغ می‌گوید. ناهید به سادگی می‌خواهد با پسرش باشد، همراه با مردی که برگزیده زندگی کند، پولی معقول در اختیار داشته باشد و با آرامش زندگی‌اش را بکند.

طبق توافق با همسر سابقش، او تنها در صورتی می‌تواند بچه را نزد خودش نگه دارد که ازدواج نکند. او دلباخته مرد ثروتمندی به نام مسعود است که به او پیشنهاد ازدواج هم داده، اما ناهید به خاطر ترس از دست دادن فرزند، علی‌رغم میل درونی‌اش به پیشنهاد مسعود جواب رد داده‌است. هم اینک میتوانید این فیلم سینمایی را به همراه تماشا آنلاین رایگان در ایران تی وی تماشا کنید. یکی از مهمترین عناصری که بند ناف دو فیلم را نشان می‌دهد، بازی ساره بیات در فیلم است.

پیشنهادات بر اساس دانلود فیلم ناهید (رایگان)

در اینجا هم این بازیگر توانمند نوظهور مثل فیلم اصغر فرهادی نقش زنی ستمدیده و دردمند را بازی می‌کند و یکی از ستاره‌های فیلم است، هرچند نقش و شخصیت‌پردازی‌اش درست نقطه‌ی مقابل چیزی است که در فیلم پیشین دیده بودیم. مضمون خیانت، دروغگویی، حس گناه و عناصری از این دست در هردو فیلم مشترک هستند و حتا متغیرهایی شخصیت‌پردازانه مانند «شوهرِ غیرتی» یا «مردِ مقتدرِ خانواده‌دوست» و «پدر/مادر زمینگیر و بی‌هوش و حواس» در هردو عینا تکرار می‌شود. تنها تفاوت ساختاری در آنجاست که در «جدایی نادر از سیمین» با مربعی روبرو هستیم که از دو زوج تشکیل شده که دعوایی حقوقی بر سر پول با هم دارند و مسئله‌شان به مرگ جنینی و حس گناه ناشی از آن مربوط می‌شود. در حالی که در «ناهید» ساختار به مثلثی عاشقانه تبدیل شده و مضمون اصلی دروغ است و زندگی.خلاصه کنم، در نخستین نگاه «ناهید» همه‌ی شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک فیلم پوک و پوچ و سطحی را دارد. داستانش مثلثی عاشقانه است شبیه به «خاطرخواه» و پیکربندی و ستاره‌اش وامی از «جدایی نادر از سیمین». از این رو بدیهی‌ترین حدسی که می‌توان درباره‌اش زد آن است که کاری تکراری، تقلیدی و ناموفق از آب در آمده باشد.

ناهید در بیش از 50 سینما در کشور فرانسه؛ توسط کمپانی ممنتو فیلمز و در اسپانیا (کارامل فیلمز) و یونان (استرادافیلمز) اکران شده است. در ادامه می‌توانید ویدیو مربوط به پشت صحنه فیلم سینمایی هفتاد سی را تماشا کنید. این فیلم توانسته است در جشنواره‌های بین‌المللی موفقیت‌های چشمگیری کسب کند. این اثر در جشنواره کن فرانسه جایزه آینده روشن را دریافت کرد و در جشنواره فیلم بوردو نیز به‌عنوان بهترین فیلم انتخاب شد. گفتگوهای فیلم هم به خاطر کوتاهی و هم سادگی و هم لهجه‌ی شمالی‌ای که رویشان نشسته دلنشین و طبیعی می‌نمایند. نویسندگان در عینِ حفظ سادگی و صمیمیت در گفتگوها، پرسشهایی جدی و مهم را در این میان گنجانده‌اند.

معرفی و دانلود فیلم ناهید

با وجود این تفاوتها، هر دو مرد در ساحل با کسی که دوست دارند همراه هستند، احمد با پسرش و مسعود با ناهید همراه است و این همنشینی‌شان همواره شادمانه و لذت‌آفرین است. به همین ترتیب هردو در ساحل است که با رقیبان و دشمنان خود روبرو می‌شوند، احمد با لات‌هایی که به زودی کتکش می‌زنند، و مسعود با احمد که بعد از خبردار شدن از ماجرای روابط عاشقانه‌اش قصد کشتن او را کرده است. احمد در ساحلی که به خودش تعلق ندارد فرودستانه و خوار رفتار می‌کند و مهر و احترام پسرش را از دست می‌دهد، اما مسعود در ساحلِ شخصی‌اش و در حضور سگ وفادار و کارگرش با احمد روبرو می‌شود و هم در سخن و هم در برخورد بدنی بر او غلبه می‌کند.

در زمینه‌ی این دو مرد و فرزندانشان، ناهید بی‌شک گرانیگاه اصلی داستان و مرکز روایت است. او که نام ایزدبانوی باستانی خانواده و مهر و عشق را بر خود دارد، همه‌ی شخصیتهای فیلم را دوست دارد و توسط همه‌شان دوست داشته می‌شود. اما چنین می‌نماید که پیوندش با مهر و عشق مسئله‌آفرین و مغشوش باشد.

ناهید با وجود آن که مدام دروغ می‌گوید، به شکلی چاره ناپذیر فقیر و در عین حال درستکار است. شغل او تایپ کردن پایان‌نامه است و همیشه با تنگنای مالی روبروست. با این همه بر وسوسه‌ی دزدیدن گردنبند طلای مادرش غلبه می‌کند و پولی را که اجاره کنندگان پلاژ به عنوان انعام به او داده‌اند، به مسعود می‌دهد. او همچنین خوش‌قول هم هست و همواره آنچه را که از این و آن قرض می‌کند به ایشان باز می‌گرداند. ناهید از همه‌ی شخصیتهای اصلی لطفی مهربانانه درباره‌ی امور مالی می‌بیند.

، فیلم سینمایی باد وحشی به کارگردانی داوود خیام و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان سال آینده کلید می‌خورد. یکی از بهترین‌هایش صحنه‌ی نخستین رویارویی احمد و مسعود در کنار دریاست. دریای توفانی و احمدِ خشمگین که به قول خودش برای کشتن مسعود آمده، اما با دیدن او ناگهان در می‌یابد که «او دقیقا همان کسی است که ناهید می‌خواهد»، و خشمش جای خود را به سرخوردگی و حسد می‌دهد. حضور سگ و بازی قوی و به یاد ماندنی ایفاگر نقش احمد در این صحنه به ماندگاری این رویارویی افزوده است.

مادری زمینگیر و بستری و بیهوش دارد که دوستدار اوست، دوست نزدیک و همکاری به نام لیلا دارد که علاقه‌ی میانشان نمایان است و با دیگران از جمله زن صاحبخانه‌اش هم قضیه به همین شکل است. چون همه‌ی شخصیتهای اصلی داستان او را دوست دارند، هرچند با او رفتاری خشن در پیش می‌گیرند و در معرض دروغهای او و رفتارهای حسابگرانه و گاه سرد و خشن‌اش قرار می‌گیرند. ناهید هرچند به همه محبت دارد، اما آن را به مرتبه‌ی مهری بی‌دریغ و خالص ارتقا نمی‌دهد و ارتباطش با همه‌ی شخصیتهای داستان هم خشن و پس زننده است و هم حسابگرانه و خودخواهانه. ناهید فیلمی به کارگردانی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک با ارسلان امیری به تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان ساخته سال ۱۳۹۳ است. این فیلم که منتخب بیش از سی فستیوال فیلم جهانی است در ۲۷ آبان ۱۳۹۴ در سینماهای ایران و از ماه فوریه ۲۰۱۶ در بیش از پنجاه سینمای کشور فرانسه توسط کمپانی ممنتو فیلمز و در اسپانیا (کارامل فیلمز) و یونان (استرادافیلمز) اکران شده‌است.

برای من البته هر نوع گرایشی در سینما به شرط آنکه مجاب‌کننده باشد، مورد احترام است و به‌همین‌دلیل، مضمون فیلم برایم در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد. چیزی که برایم حیرت‌انگیز بود، کارگردانی خلاقانه و بی‌نقص فیلم است. هرچند سازنده‌اش پیش از این تجربه‌هایی در زمینه ساخت چند فیلم کوتاه و یک تله‌فیلم داشته، اما ناهید یک فیلم استاندارد است که برای پرده سینما ساخته شده.

زن با خواستگار تازه‌اش پیوند برقرار می‌کند، با مخالفت شوهر قبلی‌اش و تهدید این که بچه‌اش را از او خواهد ستاند روبرو می‌شود و بعد از کشمکشی با او تصمیم می‌گیرد به شوهر تازه‌اش پایبند بماند و در برابر تهدیدها مقاومت ورزد. تا اینجای کار هم داستان و هم ساختار به کلی تکراری و آشناست و به ظاهر چیزی در کار نیست که فیلم و فیلمنامه را شایسته‌ی توجهی چشمگیر سازد. فیلم ناهید ساختهٔ آیدا پناهنده، از آثار قابل توجه سینمای ایران است که با رویکردی دقیق به موضوعات اجتماعی، داستانی تاثیرگذار و پرتنش را روایت می‌کند. این فیلم که در سال ۱۳۹۴ تولید شد، توانست در جشنواره‌های مختلف، جوایزی کسب کند و تحسین مخاطبان و منتقدان را برانگیزد. فیلم ناهید توانسته در مجموع برای 2 مورد نامزد کسب جایزه شود. در 33، آیدا پناهنده نامزد جایزه بهترین فیلمنامه و ارسلان امیری نامزد جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم ناهید شده‌اند.

اما این پول برایشان خوش‌شگون نیست و هردو در نهایت سرنوشتی مشابه پیدا می‌کنند. پدر را به خاطر بدهی‌هایش به یک باج‌گیر کتک می‌زنند و پسر به خاطر آن که پولی را برده، توسط جوانی که در پی ربودن پول است کتک می‌خورد. با این همه هردو سرسخت و کله‌شق هستند و کتک می‌خورند و دعوا می‌کنند و با این همه تسلیم حرف زور نمی‌شوند و از دادن پول به مدعیان خودداری می‌کنند. آیدا پناهنده به‌عنوان کارگردان و نویسنده، موفق شده است فیلمی با فضایی واقعی و زنده خلق کند که مسائل اجتماعی را به‌شکلی صریح و بدون تعارف بازگو می‌کند.

به تصویر کشیدن این شرط بندی ها و خشونت های موجود در آن، هیچ مفهوم و پیام مشخصی ندارند و بی کاربرد هستند و تنها منجر به طولانی شدن دقایق فیلم شده اند. بازی‌های هنرپیشه‌ها به راستی استادانه و ماهرانه است و جای ستایش فراوان دارد. بازی‌ها همه باورپذیر هستند و شخصیت‌پردازی‌ها بسیار موفق اجرا شده، به شکلی که پس از بیست دقیقه از آغاز فیلم، شخصیتهای اصلی همگی بر جای خود نشسته و آشنا و صمیمی می‌نمایند. فیلمبرداری به نسبت خوب انجام شده و این که بسیاری از صحنه‌های مهم از دور یا کنار گرفته شده فنی است که با موفقیت اجرا شده است.

در حدی که مسعود در نهایت به خاطر فاش شدن همین دروغهاست که تا حدودی نسبت به او دلسرد می‌شود. هرچند تصریحی در این مورد وجود ندارد، گویا در پایان داستان که بار دیگر انسجام و بُرندگی به ناهید باز می‌گردد، عزمی برای دست کشیدن از دروغ و در پیش رفتن راستی در ناهید دیده می‌شود. یکی از نکات جالب توجه در فیلم آن است که دو مردی که بر سر ناهید با هم رقابت می‌کنند بر خلاف روایتهایی ساده مانند «خاطرخواه» ضدهایی کامل و نسخه‌های سیاه و سفید یا خوب/ بد از «مرد» نیستند، و در باطن شباهت چشمگیری دارند. نشانه‌هایی هست که نشان می‌دهد روی هم رفته خوش‌قلب و مهربان هستند. شوهر پیشین ناهید معتاد بوده و مسعود نیز به کشیدن سیگار معتاد است، هردو خواهان زندگی با ناهید هستند و هردو بر سر بر عهده گرفتن سرپرستی پسر او با هم کشمکشی حقوقی دارند.

فیلم های پولاد کیمیایی

این تغییر رویه ، ناگهانی و بی منظق است و نشان می دهد که پناهنده تسلط چندانی به فرم قصه گویی ندارد. خشونت کلامی امیررضا با زدن او و راندنش‌ از خانه، بازی دردناک مسعود با ضربه‌های پیاپی اما بی‌اثر بر وی پاسخ می‌گیرد. مردان کلیدی داستان همه در برخورد با ناهید راست می‌گویند و همه در مقابل با دروغهای پیاپی او روبرو می‌شوند. ناهید گویی کلید دستیابی به خواستهایش را در دروغ می‌جوید و می‌یابد، هرچند این برخورداری همزمان از همنشینی با مردِ محبوب و هم‌خانگی با پسرِ دلبند امری شکننده و پنهانی و ناپایدار است. جریان فیلم به روشنی نشان می‌دهد که این دروغهای پیاپی از سوی محیط به ناهید تحمیل می‌شوند و راهبردی برای پرهیز از شر بزرگتر هستند. اما باز آشکار است که در بسیاری از موارد این دروغها خود مشکل‌های بزرگتری را در آینده پدید می‌آورد.

بزرگترین تنش داستان به محروم ماندن ناهید از دیدار پسرش مربوط می‌شود و عشق مادرانه‌اش به امیررضا تنها عاطفه‌ایست که در سراسر فیلم با شور فراوان نمایان داده شده است. مهرش به احمد هم گویا تا حدودی باقی است، هرچند فروکش کرده و در برابرش مقاومت می‌ورزد. در صحنه‌ای از فیلم او صریح به احمد می‌گوید که دیگر دوستش ندارد، و احمد پاسخ می‌دهد که «دروغ میگی، من تو رو می‌شناسم»، و احتمالا درست می‌گوید، چون تمام پیش‌گویی‌های او درباره‌ی ناهید و دیگران درست از آب در می‌آید.

عنصر جسورانه‌ی دیگری که در فیلم جلب نظر می‌کند، آن است که سازندگان آشکارا استخوان‌بندی فیلم خود را بر اساس فیلمِ موفق و بسیار ستایش شده‌ی «جدایی نادر از سیمین» استوار ساخته‌اند. این فیلم که موفقیتی جهانی را برای اصغر فرهادی و دست‌اندرکارانش به دنبال داشت، سبکی پدید آورد که فیلم «ناهید» بی‌شک دنباله‌روی آن و ادامه‌اش محسوب می‌شود. این که کارگردانی فیلمی را با اقتباس از فیلم موفقی بسازد نه کاری غیرعادی است و نه بی‌سابقه. اگر از تصویربرداری فیلم ناهید خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن مرتضی قیدی بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم ناهید چیست؟ تدوین ناهید را ارسلان امیری انجام داده است.

اما باز تکرار کنم که مهمترین سویه‌ی نیرومند فیلم آن است که این وام‌ستانی و آن ساختار تکراری را پذیرفته و بوستان خود را در این کشتزار نامساعد به بار نشانده است. بازیگران فیلم ناهید چه کسانی هستند؟ در ناهید بازیگرانی چون ساره بیات، پژمان بازغی، نوید محمدزاده، نسرین بابایی، میلاد حسین‌پور، رضا راد و فریده دریامج به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم ناهید حدود 14 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان ناهید را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. فیلم ناهید با بازی نوید محمدزاده و ساره بیات داستان ناهید، زن جوانی است که از شوهرش احمد به خاطر اعتیادش طلاق گرفته و خرج زندگی خود و پسر کوچکش را از طریق تایپ پایان نامه های دانشجویی درمی آورد. طبق توافق با همسر سابقش، او تنها در صورتی می تواند بچه را نزد خودش نگه دارد که ازدواج نکند اما ....

یعنی هر حلقه از جایگزینی چیزی ارزشمند و پیوسته با مهر را در اتصال با پول مدفون و مشکوک می‌سازد و با دروغی هم گره می‌خورد. این درام عاشقانه داستان زندگی زنی به نام ناهید (با بازی ساره بیات) را روایت می‌کند که پس از جدایی از همسرش، با چالش‌های بزرگی در مسیر خود مواجه می‌شود. او برای حضانت پسرش مجبور است از ازدواج دوباره بپرهیزد، اما وارد رابطه‌ای عاطفی با فردی به نام مسعود (با بازی پژمان بازغی) می‌شود. ناهید در دو راهی سختی قرار می‌گیرد و باید میان عشق و مسئولیت مادری انتخاب کند. 4 دی ماه مسعود فراستی در میز نقد برنامه "هفت"با حضور آرش خوشخو، منتقد سینما، فیلم سینمایی "ناهید" به کارگردانی آیدا پناهنده را نقد و بررسی کردند.

در عین حال برخی از نمادها و عناصر داستان خوب پرورده نشده‌اند. یعنی گویا نویسندگان تا حدی شیفته‌ی توانایی نمادپردازی خود شده باشند و دایره‌ی نشانه‌گذاری را قدری فراتر از توانایی‌شان برای فراهم چیدن قرار داده باشند. در فیلم چند نماد پربسامد اما رها و ناچسبیده به متن دیده می‌شود که مهمترین‌اش به نظرم همان مبل قرمز است. تقابل پنگوئن و عقاب که نقش ردپاهای ناهید و مسعود را نشان می‌دهد را نیز باید در همین جرگه گنجاند. در واقع به نظرم اصولا گفتگو درباره‌ی این دوگانه، به خصوص به خاطر بومی نبودن پنگوئن در ایران چندان دلنشین و زیبا نیست.

ناهید با وجود آن که نشانه‌های مهر و محبت را نسبت به همه‌ی شخصیتهای داستان نمایان می‌سازد، با هیچ یک ارتباطی بی‌دریغ و عمیق ندارد و چنین می‌نماید که در ضمنِ رفتار مهربانانه‌اش، همواره حسابگری‌ها و منافع شخصی خود را هم پیش چشم دارد. او در ابراز هیجان و عواطف به شکلی ناشیانه اغراق می‌کند، هنگام خرید مبل رنگ سرخ نمایانی را بر می‌گزیند و آن را به شکلی نمایشی در خیابان حمل می‌کند و هنگام دیدار با دلدار عطری تند به خود می‌زند. با این همه در سراسر فیلم از ابراز همدلی و همدردی با دیگران عاجز است.

بلیت فروشی جشنواره موسیقی فجر مناسب نیست/ بلیت باید به افرادی داده شود که صلاحیت شنیدن آثار را داشته باشند

با اینحال نباید از یاد برد که « ناهید » اولین تجربه کارگردانی آیدا پناهنده است. فیلم ایرانی ناهید به کارگردانی آیدا پناهنده، نویسندگی آیدا پناهنده و ارسلان امیری و تهیه کنندگی بیژن امکانیان ساخته شده است. فیلم «ناهید» یکی از آثار برجسته و خوش‌ساخت سینمای ایران در سالهای اخیر است.

شرکت نوری پیکچرز پخش‌کننده جهانی فیلم حق نمایش ناهید را به بیش از پانزده کشور از آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی فروخته‌است. شخصیتی یکپارچه دارد و ساختار میل مادرانه یا جنسی‌اش منسجم است و در مسیرهایی شفاف و روشن به جریان می‌افتد. ناهید با همه‌ی مردان داستان تحکم‌آمیز برخورد می‌کند و تنها در یک مقطع پس از دور شدن اجباری پسرش از اوست که در هم می‌شکند. اما آن مقطع هم موقت است و به سرعت بار دیگر خود را باز می‌یابد و در پایان کار نزد مردی که برگزیده باز می‌گردد تا سرپرستی پسرش را از راهی قانونی به دست بیاورد و همه‌ی خواسته‌هایش را یکجا داشته باشد. اما در مقابل ناگزیر است به همه دروغ بگوید و با همه تندی کند و در معرض خشونت مردان پیرامونش هم قرار می‌گیرد. حتا مسعود هم در قالب بازی نون بیار کباب ببر روی دستش می‌زند.

دانلود فیلم ناهید (رایگان و قانونی)

با این همه ارتباط ناهید با پول مغشوش و مبهم است و در اواخر فیلم متوجه می‌شویم که او یک و نیم میلیون تومان از مسعود گرفته و معلوم نیست که با آن چه کرده است. پسرش امیررضا هم همین ویژگی را دارد و شوهر سابقش هم چنین است. در دقایق پایانی فیلم و در گفتگو با لیلا روشن می‌شود که ناهید ولخرج است و با پولهایی که قرض می‌گیرد چیزهای بیهوده خریداری می‌کند و در زندگی زندان‌گونه‌اش این را (و نه مهر به افراد را) دریچه‌ای به رهایی می‌بیند.

اما درست در همین جاست که روند بازگشت انسجام و اقتدار به شخصیت ناهید آغاز می‌شود و به بازگشت او نزد مسعود منتهی می‌گردد. گویا غیابِ مادری که مدتها در عمل غایب بوده، و حضور پسری که هرگز غیابش باور نشده، ناهید را در فن مدیریت حضور و غیاب ورزیده می‌سازد و او را به تصمیمی قاطع بر می‌انگیزد. ساره بیات بازیگر نقش ناهید، پژمان بازغی بازیگر نقش مسعود، نوید محمدزاده بازیگر نقش احمد می باشند.. فیلم سینمایی «باد وحشی» با نوید محمدزاده جلوی دوربین می‌رود.

آیدا پناهنده بطور واضح مشخص نکرده که دلیل رفتار ستیزه جویانه امیررضا نسبت به خواسته های مادرش به چه علت می باشد. آیا او علاقه مند به زندگی در کنار پدرش است؟ پاسخ به این سوال منفی است چراکه وی علاقه ای هم به همراهی با پدرش ندارد و این مسئله را در جریان فیلم اعلام می کند. از طرف دیگر مشخص نیست که به چه دلیل ناهید بطور دائم در حال دروغ گفتن به مسعود است و چرا دائم در حال مخفی کردن مسائل مختلف از اوست.

نسخه صوتی کتاب اسطوره‌شناسی ایزدان ایرانی شماره ۱۳

اما مشکل اینجاست که در روایت این داستان، ضعف های ریز و درشت بسیاری وجود دارد، به حدی که امکان چشم پوشی از آنان حتی برای یک فیلم اولی دشوار است. در مقام داوری نهایی باید اعتراف کرد فیلم «ناهید» یکی از آثار برجسته و خوش‌ساخت سینمای ایران در سالهای اخیر است. در این فیلم بازیگران توانمندی همچون ساره بیات ، پژمان بازغی ، نوید محمدزاده ، فریده دریامج به ایفای نقش پرداخته اند.هم اکنون میتوانید این فیلم ایرانی را به صورت رایگان از سایت فردیس فیلم دانلود و تماشا کنید. صرف‌نظر از دیدگاه کم‌وبیش فمینیستی خانم آیدا پناهنده، به‌عنوان نخستین تجربه سینمایی این فیلم‌ساز جوان، فیلم «ناهید»، اثر گرم و گیرا و قرص و محکمی است که نشان از یک استعداد نوظهور در سینمای ایران دارد. فیلم‌نامه دربرگیرنده جزئیات خوبی است، اما به نظر می‌رسد با توجه به برخی اعمال‌نظرها، چندپاره و تا حدودی زیاده‌گو از کار درآمده است.

ممکن است بخشی از این موفقیت ناشی از مضمون به‌شدت موردپسند مدیران کن باشد، اما اگر درباره ارزش‌های خود فیلم تردید دارید، حتما و لطفا در اولین فرصت ممکن آن را ببینید. بیژن امکانیان هم به‌عنوان تهیه‌کننده، حضور مؤثری در فیلم درد. ناهید، زن جوانی است که از شوهرش احمد به خاطر اعتیادش جدا شده و خرج زندگی خود و پسر خردسالش را از طریق تایپ پایان‌نامه‌های دانشجویی درمی‌آورد.

فیلم های مهران غفوریان

یعنی ناهید، احمد و مسعود گویا پدر ندارند و کل داستان که محورش بر کشمکش دو پدر بر سر یک زن استوار شده، گویا حکایت نسلی بی‌پدر را بازگو می‌کند. ناهید در فیلم دو نقش اصلی بر عهده دارد که یکی‌اش زنِ دوست داشتنی و محبوبِ مردان است و دیگری مادری سختکوش و سختگیر که حاضر است هر بهایی را بپردازد تا فرزندش درس بخواند و به سرنوشت پدرِ بزهکارش دچار نیاید. در فیلم دو پدرِ اصلی که دلباخته‌ی ناهید هستند، چنان که گفتیم ضد هم محسوب می‌شوند و از نظر اخلاقی به واژگونه‌ی رقیب شباهت دارند. ناهید که مادرِ اصلی داستان است، بخشی از صفات هردو پدر را در خود جمع کرده است.

سگی که در ابتدای فیلم و هنگام دیدارهای پنهانی مسعود و ناهید بازیگوش و سرزنده است، اما هنگام حضور احمد حالتی مهاجم به خود می‌گیرد و در پایان کار که دیدار نهایی ناهید و مسعود رخ می‌دهد، پایی لنگ دارد و لنگان خود را به آنها می‌رساند. با این همه سویه‌هایی فراوان هم هست که این دو را متضاد با هم نشان می‌دهد. در مقابل مسعود مردی بلند قامت و ورزیده و متین است که وضع مالی خوبی دارد و همیشه حالتی مسلط و مقتدر دارد.

فیلم ناهید محصول ایران در سال 1394 است که توسط آیدا پناهنده کارگردانی شده. از بازیگرانی که در این فیلم درام و عاشقانه به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان ساره بیات، پژمان بازغی، نوید محمدزاده و فریده دریامج را نام برد. ناهید فیلمی به کارگردانی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک با ارسلان امیری به تهیه کنندگی بیژن امکانیان ساخته سال ۱۳۹۳است.

ماوی مووی یک رسانه معتبر برای مشاهده آنلاین و دانلود فیلم و سریال‌های جدید و قدیمی ایرانی، ترکی و خارجی است. گذشته از این، با توجه به نمادین بودنِ فیلم، می‌شد پیشنهادهایی برای غنی‌تر کردن این شبکه‌ی نمادها نیز ارائه داد. یک نمونه‌اش آن که نام ناهید را که خوش بر ستاره‌ی فیلم برنشسته، می‌توانست با نامهایی با دلالت روشنتر همراه شود. یعنی احمد و مسعود و امیررضا و موبینا می‌توانستند نامهایی پارسی داشته باشند که همنشینی‌شان منظومه‌ای معنادارتر از نمادها را به دست دهد. برای دانلود فیلم ناهید به باکس دانلود در همین صفحه مراجعه کنید.

احمد پسری شیطان و سرکش دارد و در مقابل دختر مسعود آرام و حرف شنو و بی‌دردسر است. هردویشان فراوان در ساحل دریا دیده می‌شوند، اما مسعود در بخشی از ساحل است که به خودش تعلق دارد و قلمروش محسوب می‌شود. در حالی که احمد در سواحل بی‌صاحب می‌چرخد و ولگردی می‌کند. ساحلِ مسعود فضایی تخت و باز و برهنه است که در آن زمین و دریا با هم هماغوش می‌شوند، و ناهید هم معمولا در این افق با او دیدار می‌کند. در مقابل احمد همیشه در غیاب ناهید با ساحلی صنعتی، شهری و دستکاری شده روبروست که معمولا خط افق در آن دیده نمی‌شود.

نوید محمدزاده و محسن تنابنده با زودپز به سینما می‌آیند

در ابتدای کار می‌بینیم که ناهید به خاطر تایپ پایان‌نامه‌ها دچار دردی در دستهایش شده است. هم احمد و هم مسعود می‌کوشند تا او را به دکتر ببرند و دستانش را مداوا کنند و وقتی با مقاومت ناهید روبرو می‌شوند، مدام نسخه‌هایی برای بهبود دستش ارائه می‌کنند. مسعود در صحنه‌ای بازیگوشانه بعد از این می‌شنود دست ناهید بهبود یافته، بر دستان او می‌زند و به این ترتیب این دو مدتی نون بیار کباب ببر بازی می‌کنند، بازی‌ای که با توجه به درد دست ناهید اندکی سادومازوخیستی می‌نماید. از سوی دیگر دستان ناهید وقتی با مسعود ازدواج می‌کند خوب می‌شود. اما بلافاصله پس از آن احمد وقتی امیررضا را پس آورده و در آشپزخانه و هنگام پختن غذا قصد دلجویی از ناهید را دارد، باعث می‌شود چاقوی ناهید دستش را ببرد.

یعنی پیوندی عاطفی یا قدرشناسانه با این چیزها برقرار نمی‌کند و آنها را تنها به صورت علایمی قابل جایگزینی به کار می‌گیرد که به کار گذران امور روزمره‌اش می‌آیند و همواره با دروغ با هم تبادل می‌شوند. از محتوا و داستان فیلم ناهید چقدر اطلاع دارید؟ فیلم‌نامه ناهید توسط آیدا پناهنده و ارسلان امیری نوشته شده است. «باد وحشی» درامی اجتماعی است که عامریان پس از ساخت چندین فیلم کمدی، تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. این اثر فرآیند فیلمبرداری ۵ الی ۶ ماهه دارد که امسال با توجه به مشغول بودن بازیگران در دیگر پروژه‌ها، به مرحله فیلمبرداری نرسید.

هریک از این شخصیتها حاضرند بخشی از خواسته‌های ناهید را برآورده کنند، اما با بخشی دیگر از این میل‌ها سر ناسازگاری دارند. با توجه به برجستگی صفت مهر و عشق در ناهید، شاید بتوان انتخاب نام او را بسیار به جا دانست و این سویه از ویژگیهای این ایزدبانوی باستانی ایرانی را برایش سزاوار دانست. با این همه، از جنبه‌ای دیگر این نام برایش ناسازگار و ناجور می‌نماید. چون مهمترین صفت ناهید پس از عشقی که به دیگران دارد، دروغگویی است. اگر دروغهای ناهید در فیلم را تحلیل کنیم می‌بینیم که همواره به خاطر منافع شخصی خود، که گاه منافع پسرش نیز در اندرون آن تعریف می‌شود، دروغ می‌گوید.

{

تصاویر: مراسم اعطای سردوشی فراجا

|}

شرکت نوری پیکچرز پخش‌کننده جهانی فیلم حق نمایش ناهید را به بیش از پانزده کشور از آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی فروخته‌است. از این رو به سرعت معلوم می‌شود که مثلث عاشقانه‌ای که در ده پانزده دقیقه‌ی اول فیلم آشکار می‌شود، تنها داربستی سردستی بوده که قرار است چیزی مهمتر بر آن نموده شود. شباهت ساختار به «جدایی نادر از سیمین» هم به همین ترتیب گول‌زننده و گمراه کننده می‌نماید. سازندگان انگار «ناهید» را با واژگونه‌سازی منظم ساختار «جدایی» سرمشق خویش ساخته‌اند. یعنی چنین می‌نماید که سازندگان «ناهید» را با واسازی و نقد و پشت و رو کردنِ پیش‌داشتهای اصغر فرهادی هنگام ساخت «جدایی نادر از سیمین» پدید آورده‌اند.

{

فیلم ناهید (

|}

در این مخمصه عاطفی/ اجتماعی، هر سه نفر و حتی پسرک نوجوان ناهید، در آنچه می‌گویند و می‌کنند، حق دارند. ناهید که تجربه‌های تلخی را از سر گذرانده، نمی‌خواهد زیر سایه مردان قرار گیرد و مایل است مستقل زندگی کند. اما در جامعه سنتی و مردسالارانه ما، این گرایش اگر به نابودی ختم نشود، دست‌کم باعث ویرانی و تنهایی می‌شود. این همان نگرش بفهمی‌نفهمی فمینیستی‌ای است که از دل موضوع فیلم بیرون می‌زند.

این فیلم که منتخب بیش از سی فستیوال فیلم جهانی است در ۲۷آبان ۱۳۹۴در سینماهای ایران و از ماه فوریه ۲۰۱۶در بیش از پنجاه سینمای کشور فرانسه توسط کمپانی ممنتو فیلمز و در اسپانیا (کارامل فیلمز) و یونان (استرادافیلمز) اکران شده است. شرکت نوری پیکچرز پخش کننده جهانی فیلم حق نمایش ناهید را به بیش از پانزده کشور از آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی فروخته است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر درام و رمانتیک می‌باشد که به کارگردانی آیدا پناهنده در سال 2015 ساخته شده است. در این فیلم بازیگرانی چون نوید محمدزاده, پژمان بازغی, ساره بیات و...

حتا وقتی امیررضا کتک می‌خورد و زخمی به خانه می‌آید، نشانه‌ای از همدلی و پشتیبانی ظاهر نمی‌کند. رفتارش با همه تند و عتاب‌آلود است و معمولا آنها را به انجام کاری که میل ندارند وادار می‌کند و در برابر ابراز میل‌شان با انکار کلمه‌ی نه را به کار می‌گیرد. خواه این «میلِ دیگری» به پیشنهادهای زناشویی از طرف خواهرزاده‌ی پیرمرد صاحبخانه و مسعود و احمد مربوط باشد، یا دعوت به این که برای درمان دستش او را به بیمارستان ببرند. یعنی هم گریه‌ها و هم خنده‌هایش تناسبی با موقعیت ندارند و انگار در زمان و شدت از زمینه برکنده شده‌اند. ناهید فیلمی به کارگردانی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک با ارسلان امیری به تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان ساخته سال ۱۳۹۳ است. این فیلم که منتخب بیش از سی فستیوال فیلم جهانی است در ۲۷ آبان ۱۳۹۴ در سینماهای ایران و از ماه فوریه ۲۰۱۶ در بیش از پنجاه سینمای کشور فرانسه توسط کمپانی ممنتو فیلمز و در اسپانیا (کارامل فیلمز) و یونان (استرادافیلمز) اکران شده‌است.

همچنین از طریق دکمه پخش آنلاین زیر می‌توانید این فیلم را بدون نیاز به دانلود، به صورت آنلاین و با سرعت بالا مشاده نمایید. كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است. روایتگر یک داستان عاشقانه در شهر تهران ، عشقی در بستر شهر.. دختر دونده و ترکمنی به نام آی تکین در روز مسابقه به جرم قتل همسرش بازداشت می‌شود ، ...

می‌شود ردپای اصغر فرهادی را در شیوه اجرا و نحوه بازیگری و میزانسن‌های فیلم دید و البته هیچ اشکالی هم ندارد. ساره بیات در نقش ناهید، اگرچه ما را یاد زن جوان و مذهبی فیلم جدایی نادر از سیمین می‌اندازد، اما آن‌قدر بازی روان و گرمی دارد که این شباهت به مرور کم‌رنگ می‌شود. نوید محمدزاده با ارائه نقشی که در سینمای ایران به تیپ تبدیل شده، همه توان خود را به کار بسته تا از کلیشه‌ها رها شود و انصافا هم بازی روان و باورپذیری دارد. پسرک تا آستانه تبدیل‌شدن به کپی برابر اصل پدرمعتادش پیش می‌رود اما ناهید، خود را به آب و آتش می‌زند تا پاره تنش را از منجلابی که پیش‌رو دارد، برهاند. ناهید در بخش نوعی نگاه کن امسال، جایزه «استعداد‌های تازه» را از آن خود کرد.

زخم شدن دستی که با کار کردن دردناک شده بود و با بازی دردناک عشق بهبود یافته بود، نشانه‌ی پایان ارتباط ناهید و احمد است و چنین می‌نماید که پس از آن است که مهر او به شوهر پیشین‌اش به کلی از بین می‌رود. نمادهای ریز و درست دیگری نیز در فیلم وجود دارند که مونیتورِ نمایش دهنده‌ی ساحل پلاژ، و فنجان‌های چای‌خوری خانه‌ی مسعود نمونه‌هایی از آن هستند و پرداختن به همه‌شان به فضا و زمانی بیشتر نیاز دارد. تنگدستی ناهید در فیلم بیش از هر جا در بدهکاری‌اش به صاحبخانه نمود می‌یابد و این مضمونی است که در سراسر فیلم تکرار می‌شود و تنها در پایان کار، وقتی که مسعود در آستانه‌ی دست کشیدن از ناهید است، با سخاوتمندی او رفع می‌شود. بدهکاری ناهید به صاحبخانه‌اش که امری پایدار و مزمن است، در مراحل مختلف فیلم با چیزهایی متفاوت که ناهید به عنوان وثیقه نزد صاحبخانه می‌گذارد بازنموده می‌شود. یعنی در اینجا با «چیز»هایی سر و کار داریم که در پیوندشان با پول و همچون جایگزینی برای آن، به سوژه‌ی دلخواه تبدیل می‌شوند و بازستاندن‌شان در برابر پرداخت پول همچون ضرورتی جلوه می‌کند.

رخدادهایی تصادفی که به دست تقدیر ظهور می‌کنند و سیر داستان‌های تراژیک را پیش می‌برند، به کلی در این زمینه غایب هستند و کل داستان ناهید از گره خوردن کردارهای ارادی و انتخاب شده‌ی کنشگران شکل می‌گیرد. چیزهایی که ناهید برای غلبه بر بدهی‌اش بر صاحبخانه به کار می‌گیرد، همگی از مسیری مهرآمیز به دست او رسیده‌اند. خواه مهر مادرانه‌ی زن صاحبخانه باشد یا مهر جنسی مسعود یا مهر دوستانه‌ی لیلا. ناهید با تمام این نمادهای مهر ارتباطی دور و بیگانه برقرار می‌کند و آنها را با خیالی راحت جایگزین پول می‌کند.

هردو علاوه بر عشقی که به ناهید دارند نسبت به او خشم هم دارند و به خصوص نسبت به سایرین رفتارهای تحکم‌آمیز و خشنی نشان می‌دهند. هردو خانواده‌هایی حمایتگر و صمیمی دارند که یکی از ایشان خواهری است که از هر تصمیم‌شان پشتیبانی می‌کند. حتا نمادپردازی‌های وابسته به آنها هم همسان است، هردو اغلب وقتی با کسی که دوست دارند (ناهید یا امیررضا) همراهند در ساحل دریا نشان داده می‌شوند، از سردی هوا شکایت دارند و با اعتماد به نفس آینده را پیشگویی می‌کنند.


فیلم سینمایی ژوپیتر
فیلم سینمایی ژوراسیک
فیلم سینمایی ژاپنی دوبله فارسی
فیلم سینمایی ژانر بقا
فیلم سینمایی ژاله صامتی
فیلم سینمایی زنبوردار
فیلم سینمایی زندان زنان
فیلم سینمایی زن دوم
فیلم سینمایی زودپز کامل
فیلم سینمایی زامبی